donderdag 13 oktober 2016

Van restafval naar hergebruik in circulair Zwolle

D66 wil dat Zwolle een gezonde en toekomstbestendige stad is. Voor ons hoort daar een circulaire economie bij, wat inhoudt dat lineaire processen worden vervangen door circulaire processen. Dat geldt dus ook voor afval. Het denken van product naar afval moet worden vervangen door het denken in hergebruik, waarmee zo min mogelijk grondstoffen bij het restafval belanden.

Op dit gebied loopt Zwolle helaas nog achter bij omliggende gemeenten en ook bij de eigen doelstelling. Die is om in 2020 tot 100 kilo per inwoner per jaar te komen en kan volgens experts alleen nog gehaald worden door het inbouwen van een financiële prikkel. Volgens het principe dat de veroorzaker bijdraagt aan de kosten, vindt onze fractie dat deze denkrichting een plek moet krijgen in het grondstoffenbeleid de komende jaren.

Nog niet alle delen van Zwolle kunnen nu al omgekeerd inzamelen, daarom vinden we een periode van twee jaar voor experiment en uitwerking plausibel. Tegelijk wachten we liever niet, dus wanneer het mogelijk is om in delen van de stad alvast te starten willen we dat graag in beeld hebben.