donderdag 9 november 2017

D66 wil lokale impuls onderzoeksjournalistiek

Vrijdag 10 november, tijdens de begrotingsbehandeling door de gemeenteraad, vraagt de D66 fractie aandacht voor de lokale democratie en de rol van media daarin. Een goed functionerende democratie heeft kritische en goed geïnformeerde burgers nodig. Een pluriform en onafhankelijk mediastelsel is daar onmisbaar in.

Journalisten die (betaalde) tijd hebben om dieper onderzoek te doen en in te gaan op beleid en politieke keuzes en de effecten daarvan op de samenleving zijn ontzettend belangrijk. We weten allemaal dat dat onder druk staat. D66 stelt daarom de vraag: Wat kunnen de journalistiek en de overheid doen om ervoor te zorgen dat de burgers goed geïnformeerd blijven over alles wat voor hen relevant is of kan zijn?

Als we dat als samenleving belangrijk vinden, als we menen dat dat een hoeksteen is van die gezonde democratie, dan is er werk aan de winkel. D66 pleit daarom voor een lokaal fonds voor onderzoeksjournalistiek. Wij dienen hier een motie voor in en vragen het college samen met lokale journalisten een voorstel uit te werken.