Steun ons en help Nederland vooruit

zondag 11 maart 2018

Oproep binnenstadbewoners en D66: zorg voor milieuzone in binnenstad

In juni 2017 heeft Zwolle de Green Deal Zero Emissie Stadsvervoer ondertekend. Als het aan het stadsbestuur ligt, wordt de binnenstad van Zwolle vanaf 2025 emissievrij beleverd. Het vraagt om samenwerking tussen gemeente, grote en kleine ondernemers, leveranciers en binnenstadbewoners. Maar concrete acties blijven vooralsnog uit. ‘En dat is doodzonde’ zeggen Bart Dikkeschei namens de binnenstadbewoners (BBZ) en Claudia van Bruggen van D66 Zwolle.

Namens de BBZ schuift voorzitter Bart Dikkeschei sindsdien aan bij de overleggen over de Green Deal. Dikkeschei: ’We zijn erg blij dat Zwolle de Green Deal heeft ondertekend. Onze historische binnenstad is niet ingericht op grote vrachtauto’s, de straten zijn daarvoor gewoonweg te smal. Alle partijen onderkennen daarnaast het belang van schone lucht in de binnenstad van Zwolle en slaan de handen ineen voor duurzame distributie. Maar als we echt stappen willen zetten naar een schone en veilige stad, dan moeten er ook concreet maatregelen worden getroffen. Zo’n stap is wat ons betreft een Milieuzone voor grote voertuigen die niet aan de Euro VI norm voldoen.’

Dikkeschei vindt ons aan zijn zijde. D66 pleit al jaren voor alternatieve vormen van transport en minder overlast. Claudia van Bruggen (D66): ‘We zien de urgentie van de klimaatopgave. Zeker in onze binnenstad is de lucht niet schoon. Stinkende oude joekels van vrachtauto’s veroorzaken veel overlast voor ondernemers die hun pand geblokkeerd zien worden, maar ook voor de mensen die er wonen of de binnenstad bezoeken. Onnodig, want er zijn genoeg alternatieve vormen van vervoer. Ook de transporteurs zelf willen verduurzamen. Daarnaast moet onze stad veilig zijn om je kinderen te laten fietsen en lopen, dat is het met die grote vrachtauto’s vaak niet.’

D66 en BBZ roepen dan ook andere (politieke) partijen op zich aan te sluiten bij de oproep aan de gemeente om een Milieuzone binnen de grachten in te stellen voor grote voertuigen. In steden als Rotterdam, Utrecht en Arnhem gebeurt dit al lang, laten we niet achterop raken in de ontwikkelingen die er zijn, maar laten zien dat Zwolle écht aan de slag wil met een schonere binnenstad en duurzame distributie.