vrijdag 5 juli 2019

Erfgoed Hotspot hoort in nieuwe cultuurhistorisch belevingscentrum

Maandag 8 juli stemde de raad over de perspectiefnota (het perspectief voor de komende 4 jaar). Het college stelt voor om daarin niet te kiezen voor een Erfgoed Hotspot met als argument dat daar geen geld voor is. D66 en PvdA vinden dat een gemiste kans. “Een Erfgoed Hotspot voldoet helemaal aan de ambitie en de onderdelen van zo’n hotspot – monumenten, bouwkunst en archeologie – vormen een onlosmakelijk onderdeel van de Zwolse geschiedenis,” aldus fractievoorzitter Sonja Paauw.

Beide partijen dienden twee moties in. In de eerste vragen zij samen met de ChristenUnie, Swollwacht en GroenLinks, om opname van de onderdelen van de Erfgoed Hotspot in het totaalconcept onder de vlag van Allemaal Zwolle (de nieuwe organisatie die het belevingscentrum vorm gaat geven). In de tweede motie vragen beide partijen, samen met CDA en SP, het college te zoeken naar financiering voor een Erfgoed Hotspot in de vorm zoals deze in het plan dat volgens het college geen uitvoering kan krijgen vanwege gebrek aan financiële middelen.

Het museum is nu sinds 2017 gesloten en door de brand duurt het lang voordat het weer voor het publiek open kan. D66 wil graag dat het nieuwe cultuurhistorische belevingscentrum na de verbouwing zo snel mogelijk open kan en de Zwolse cultuurhistorie op een aansprekende en eigentijdse manier toont. “Daar horen bouwkunst, monumenten en archeologie gewoon bij. Dat kan op een eigen manier, maar we kunnen ook aansluiten bij het landelijke concept Erfgoed Hotspot. Dat is niet voor niks onderzocht door het college. Zo’n Hotspot kost misschien wat meer, maar kan ook meer opleveren omdat je dan aansluit bij landelijke kennis, marketing en je makkelijker toegang hebt tot fondsen,” aldus Sonja.

Binnenstad

D66 Zwolle pleit voor een toekomstgerichte stad. Een compacte stad, met veel groen, hoogwaardige horeca, veel cultuur, water (fonteinen en historische schepen), een divers winkelaanbod en met gratis wifi in de binnenstad. Kortom een stad waar ook de internetgeneratie graag komt, een belevenis. Wat ons betreft gaan we voor de hoogste ambitie; Zwolle in de top van Nederland!