maandag 8 juli 2019

Eens per jaar een raadsvergadering in de buitenlucht

De gemeenteraad is een belangrijk orgaan binnen een gemeente waar veel verregaande besluiten worden genomen, maar voor veel mensen is de werking ervan een groot raadsel. Om de politiek dichter bij de inwoners van de stad te krijgen, bedacht de fractie de buitenraad. Eens per jaar vergadert de voltallige gemeenteraad op een prominente plek in de Zwolse buitenlucht, bijvoorbeeld op het Grote Kerkplein of de Melkmarkt. En op verzoek van de 7-jarige Imme vindt deze bijzondere bijeenkomst ’s middags plaats en niet ‘s avonds zodat kinderen ook aanwezig kunnen zijn.

Het idee komt van burgerraadslid Sander van Dijk. Sander: “Als je buiten vergadert, dan maakt dat denk ik toch nieuwsgierig. Het is een keer wat anders, je ziet je eigen gemeenteraad niet elke dag en dan denk ik dat de drempel om vaker een vergadering bij te wonen of in te spreken lager wordt. Zo brengen we de democratie dichterbij.”

Kinderen moeten kunnen aanhaken

Volgens Sander is het bovendien belangrijk dat de buitenraad op een niet al te laat tijdstip plaatsvindt zodat ook kinderen aan kunnen haken. “Ik besprak dit plan thuis en de 7-jarige dochter van mijn vriendin na groot enthousiasme over het plan toch ineens sip: ‘maar het is altijd ‘s avonds en dan lig ik al op bed!’. Dus voor Imme, en alle andere kinderen die het leuk vinden om een keer zelf te ervaren wat de politiek in Zwolle doet, kiezen we een tijdstip waarop kinderen ook mee kunnen doen en er bovendien veel mensen in de stad zijn. Bijvoorbeeld vrijdagmiddag.”

Zwolle zou eerste zijn met een buitenraad

Het zou, voor zover wij dat hebben kunnen achterhalen, de eerste keer zijn dat er in Nederland een openluchtraad wordt georganiseerd. D66 vindt het belangrijk dat de democratie transparant en toegankelijk is en hoopt dan ook dat er na Zwolle meer gemeenten zullen volgen die ook een keertje in de buitenlucht willen gaan vergaderen.

Eerste editie buitenraad uiterlijk volgend jaar

Maandag vergadert de gemeenteraad over de zogeheten Perspectiefnota waarin de lijnen voor de komende jaren worden uitgestippeld. D66 dient dan samen met het CDA een motie in om de buitenraad te organiseren. De eerste editie zal dan dit jaar of uiterlijk volgend jaar plaatsvinden. Bij succes vinden we dat het bovendien een jaarlijks terugkerend fenomeen moet worden.

Lees ook:
Versterken lokale democratie begint met inzicht
Kinderen denken mee!