maandag 4 mei 2020

D66 Zwolle stelt expositie rond oorlogsburgemeester Van Walsum voor

Op 14 april verscheen er een artikel in de Volkskrant met de kop ‘Hoe mijn opa de ambtsketting van Zwolle verloor en nooit meer terugkreeg’. Het verhaal is geschreven door journalist Sander van Walsum, de kleinzoon van de voormalig burgemeester van Zwolle Arnoldus. Hij schets in zijn verhaal de wijze waarop zijn opa de eerste Nederlandse burgemeester in oorlogstijd was die door de bezetter werd ontslagen.

Aandacht voor rol van de burgemeester in oorlogstijd

Op 5 mei staat Nederland stil bij 75 jaar vrijheid en een dag eerder herdenken we traditiegetrouw de prijs die daarvoor is betaald. Omdat het belangrijk is om dit belangrijke deel van onze geschiedenis te blijven vertellen, denkt D66 dat het van toegevoegde waarde is om ook de rol van de burgemeester in oorlogstijd onder de aandacht te brengen. Na overleg met de familie Van Walsum en het HCO stelt D66 daarom voor om als onderdeel van de uitgestelde actie ‘Overijssel viert vrijheid’ of volgend jaar rond 4 en 5 mei aandacht te schenken aan de rol van de burgemeester in oorlogstijd en die van burgemeester Van Walsum in het bijzonder. Bijvoorbeeld in de vorm van een (kleine) expositie in het gemeentehuis.

D66 Zwolle stelde daarom deze vragen.