vrijdag 6 november 2020

Terecht ingrijpen bij abortuskliniek

Burgemeester Peter Snijders gaat over tot het instellen van een bufferzone bij de abortuskliniek om bezoekers te beschermen tegen intimidatie en het ongevraagd aangesproken worden door demonstranten voor de deur van de kliniek.

Het is een onderwerp dat de gemoederen in de Zwolse politiek al langer bezighoudt; de anti-abortus demonstraties pal voor de abortuskliniek waarbij bezoekers aangesproken worden en zich openbaar veroordeeld en geïntimideerd voelen.

Na een juridische verkenning en gesprekken met raadsleden, de kliniek en demonstranten neemt de burgemeester nu maatregelen. Hierin weet hij een balans te vinden in het recht om te demonstreren en het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer voor mensen die gebruik maken van hun rechten uit de Wet afbreking zwangerschap. Demonstraties worden niet meer toegestaan voor de ingang van de kliniek. Demonstranten moeten 30 meter afstand bewaren voor een vrije doorgang.

D66 is van mening dat deze maatregel hoognodig was om het de bezoekers van de kliniek mogelijk te maken naar binnen te kunnen gaan zonder ongevraagd lastig gevallen te worden met de afkeurende mening van een ander of zelfs beticht te worden van moord (!).

De vrijheid van meningsuiting en het recht op demonstratie hebben wij hoog in het vaandel. Wij zijn dan ook blij dat de burgemeester een zorgvuldig proces heeft gevoerd en een goede balans weet te vinden met het instellen van een bufferzone van 30 meter. Hierdoor behouden demonstranten hun vrijheid van meningsuiting maar wordt de rechtstreekse confrontatie die de bezoekers van de kliniek in hun rechten schendt voorkomen.

We blijven de situatie volgen en in contact met de kliniek. We hopen dat de maatregel een einde maakt aan het verdriet dat bezoekers van de kliniek aangedaan werd door de onvermijdelijke, intimiderende, rechtstreekse confrontatie met betogers.