vrijdag 13 november 2020

Begroting 2021: belangrijke keuzes worden vooruitgeschoven

Zwolle is een stad waar je graag wilt zijn. Er zijn prachtige plekken (met normaal gesproken) veel levendigheid. Nu bedrijven en inwoners die zo ontzettend bijdragen aan die levendigheid door corona onder druk staan, is het aan ons om maatregelen te treffen die Zwolle op korte én lange termijn aantrekkelijk en levendig houden. Daarnaast nodigen nog niet alle plekken uit om er naar toe te gaan en daar ligt dus ook nog een taak. Voor de gemeente, ondernemers en ondernemende inwoners.

Door de coronacrisis zien hoe belangrijk het is dat elke Zwollenaar op loopafstand van zijn huis fijn buiten moeten kunnen zijn. Om dit te bereiken vindt D66 dat het college daarom steviger moet inzetten op schone lucht (i.v.m. onze gezondheid), versterking van natuur, groen en parken en ontmoeting tussen allerlei verschillende mensen bijvoorbeeld door bijzondere horeca, kunst en sport. We moeten investeren in plekken waar je graag wilt zijn, waar iedereen kan genieten van het water en de zon, van de buitenlucht, de bomen, de vogels. Buitengeluk! Maar ook in onze binnenstad, vol cultuurhistorie en levendigheid en de wijken die een sociale functie vervullen en waar het voorzieningenniveau op orde moet zijn.

Wij zien in de begroting voor 2021, die vrijdag 13 november door de gemeenteraad behandeld werd, zaken die hier aan bijdragen, maar we zien ook dat veel belangrijke zaken vooruitgeschoven worden.

Lees hier het volledige betoog.