maandag 8 maart 2021

Laat verkiezingen ook ‘offline’ leven met grote tijdelijke aanplakborden

Op maandagavond 8 maart dient D66 moties in om in verkiezingstijd meer ruimte te maken voor posters met tijdelijke aanplakborden. Op dit moment kent Zwolle twaalf onvergunde aanplakborden. Wat D66 betreft is dat te weinig. De partij wil dan ook dat bij gemeenteraads-, provinciale staten- en Tweede Kamerverkiezingen meerdere grote tijdelijke borden te plaatsen.

Ondanks dat veel campagne activiteiten door corona digitaal plaatsvinden, vindt D66 dat het maatschappelijk debat, democratie, en campagne niet enkel digitaal zouden moeten plaatsvinden maar ook in de ‘echte’ fysieke wereld. “De aanwezigheid van grote tijdelijke aanplakborden kan de verkiezingen een impuls geven en het laten leven onder inwoners, ook bij mensen die niet heel actief de actualiteiten volgen” aldus Sander van Dijk. Deze motie lees je hier.

Ook dient de partij een motie in voor een Peperbus, een aanplakzuil op een  prominente plek in de stad. Kwaliteit, uitstraling en stedelijke grandeur zouden wat D66 betreft hierbij als uitgangspunten moeten worden genomen. “Niet vergunde plakplaatsen dragen niet alleen bij aan een sterke lokale democratie, maar ook aan een levendige kunst-scene. De aanplakzuil van stedelijke grandeur kan een toevoeging zijn voor de omgeving” zegt Sander van Dijk. Deze motie lees je hier.