maandag 14 juni 2021

D66 Zwolle wil onafhankelijk onderzoek naar gevolgen opening Lelystad Airport

De voorgenomen uitbreiding van Lelystad Airport met meer vakantievluchten en groot handelsverkeer heeft mogelijk grote gevolgen voor onder meer woningbouw en leefbaarheid in onze regio. Daarom dienen D66 Zwolle en PvdA Zwolle – in navolging van verschillende andere gemeenten in de regio – een motie in waarin we het college oproepen tot een onafhankelijk onderzoek naar de effecten van de opening van Lelystad Airport.

Regionaal gedragen onderzoek naar opening Lelystad Airport

Met een regionaal gedragen onderzoek geven we een duidelijk signaal af en hebben we meer en krachtige argumenten richting de onderhandelaars van een nieuw kabinet om de regio eens en voor altijd het dossier Lelystad Airport te sluiten. Volgens D66 Zwolle is het niet nodig om Lelystad Airport te openen en zou het beter zijn om in te zetten op meer directe internationale treinverbindingen vanuit Zwolle naar steden zoals Berlijn, Parijs en Londen. Dit signaal hebben wij, en ook andere afdelingen uit de regio, direct na de Tweede Kamer verkiezingen in maart afgegeven aan de nieuwe Tweede Kamerleden en de onderhandelaars.

Dossier Lelystad Airport hangt boven ons hoofd

Omdat wij van mening zijn dat we als regio samen sterker staan, roepen we burgemeester en wethouders in Zwolle op om zich net als onder meer Heerde en Voorst aan te sluiten bij een effectenonderzoek en daarbij ook de rest van de regio te betrekken. Een dergelijk onderzoek is nog niet gedaan. D66-raadslid Mark Oldengarm: “Dit is een dossier dat letterlijk en figuurlijk boven ons hoofd hangt. Als D66 Zwolle hebben we direct na de verkiezingen al samen met negen andere raadsfracties en twee Statenfracties in de regio onze nieuwe Kamerfractie gevraagd om de opening van Lelystad Airport tijdens de onderhandelingen van tafel te krijgen. Met een breed gedragen onderzoek naar de gevolgen voor bijvoorbeeld woningbouw, landbouw en de leefbaarheid in de regio kunnen ze ons in Den Haag hopelijk niet negeren.”

Lees ook:
Open brief gemeenteraad Airport Lelystad