vrijdag 25 juni 2021

Picknickbank of schaakbord: We willen inwoners zelf ontmoetingsplekken laten kiezen

Als de coronapandemie één ding duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat ontmoeting in de straat, buurt en wijk essentieel is voor een goed functionerende samenleving. D66 wil daarom dat inwoners van Zwolle de mogelijkheid krijgen om in hun eigen omgeving ontmoetingsplekken te creëren. Fractievoorzitter Sonja Paauw kondigde vrijdag tijdens de behandeling van de zogeheten Perspectiefnota samen met de ChristenUnie een motie aan die dat moet regelen. De motie wordt ook ingediend door GroenLinks, Swollwacht, CDA en PvdA, waarmee er nu al een meerderheid voor is.

Plek creëren waar mensen elkaar kunnen ontmoeten

Of het nu gaat om een speels waterelement, bijvoorbeeld een fonteintje of een waterpomp waar kinderen mee kunnen spelen of een picknickbank, skatebaantje of levensgroot schaakbord, wat de raadsfracties onder aanvoering van ChristenUnie en D66 betreft zouden Zwollenaren de mogelijkheid moeten krijgen om met hun buren plekken te creëren waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Sonja Paauw van D66: “Je ziet dat er al veel initiatieven in de stad zijn. Buren die samen een picknickbank gebruiken bijvoorbeeld, maar we zouden graag zien dat er meer mooie ontmoetingsplekken in de stad te vinden zijn. En daar kan de gemeente een rol in spelen.”

Meer buurtplannen faciliteren

De fracties willen dat het college tijdens de begrotingsbehandeling met een plan komt voor een uitnodigende campagne die mensen uitlokt om zelf ideeën voor ontmoetingsplekken aan te dragen. De gemeente maakt daar al jaren geld voor vrij, maar lang niet alle wijken maken daar gebruik van. Wat de indieners van de motie betreft worden meer buurtplannen voor ontmoetingsplekken gefaciliteerd.