vrijdag 25 juni 2021

Scherpe keuzes voor de toekomst van Zwolle noodzakelijk

De zakken van de gemeente zijn niet diep genoeg om alle plannen en wensen uit te voeren en daarom wil D66 dat er scherpe keuzes gemaakt worden. We benoemen sinds de start van dit college dat de financiële ruimte onder druk staat en de begroting kwetsbaar is. Iedereen wil een levendige, sociale, gezonde, groene, inclusieve, welvarende en toekomstbestendige stad, maar we kunnen niet alles. D66 roept het college daarom op om nu eindelijk keuzes te maken en prioriteiten aan te geven bij de behandeling van de perspectiefnota, het moment waarop de gemeenteraad de hoofdlijnen van de plannen voor de komende vier jaar vaststelt.

Veel woorden in plaats van daden

Als D66 terugkijkt op de afgelopen 3,5 jaar zien we vertraging, het uitblijven van echte keuzes en veel woorden in plaats van daden. D66 heeft dit continu benoemd, maar er is simpelweg niks mee gedaan. “Ook deze PPN blinkt uit in uitstel, de strategische lijnen zijn in de vorige periode reeds bepaald. Je zou concrete stappen verwachten van dit college, maar we zien het onvoldoende” aldus Sonja Paauw. Ook  vindt D66 het kwalijk dat het college – ondanks de belofte een structureel sluitende begroting neer te leggen – weer geen scherpe keuzes durft te maken om de nodige structurele middelen voor de toekomst vrij te maken.

Kijken naar wat een tandje minder kan

D66 wil tijdens de behandeling van de perspectiefnota richting meegeven om straks eindelijk keuzes te maken. Het is echter snijden in ambities, terwijl je ook zou kunnen kijken wat er misschien een tandje minder kan. D66 kiest vanuit haar visie op Zwolle voor drie prioriteiten:

1. Een dringende noodzaak het milieu minder te belasten;
  2. Een de levendige aantrekkelijke stad vol kunst en cultuur;
  3. Een de inclusieve stad, waar mensen elkaar volop kunnen ontmoeten en fijn kunnen wonen;

De hele bijdrage van Sonja Paauw lees je hier.