maandag 30 augustus 2021

Zwolle kan helpen bij opvang Afghaanse vluchtelingen

Doordat de Taliban in een hoog tempo Afghanistan veroverden heeft Nederland Afghanen opgehaald die eerder Nederland bij militaire missies en opbouwwerk hielpen. Deze mensen zijn hun leven niet zeker onder het fundamentalistische Taliban-regime. Hierdoor is er een groot tekort aan opvangplekken ontstaan. D66 wil dat de gemeente Zwolle haar best doet om deze mensen te helpen.

“Het gaat hier om mensen die nu in Afghanistan in levensgevaar verkeren omdat ze eerder Nederland hielpen toen wij daar militair actief waren, deze mensen verdienen een welkom in ons land en onze stad”, aldus D66-raadslid David Hof, die de vragen samen met Margriet Leest van GroenLinks en Ruth Stoorvogel van de ChristenUnie indiende. De indienende partijen vragen het College om contact te zoeken met het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) om te kijken wat de behoefte is en of noodopvang in Zwolle welkom is.

Naast D66, GroenLinks en de ChristenUnie worden de vragen gesteld namens de PvdA, CDA en SP. De partijen vragen het college ook om aandacht te hebben voor de manier waarop Zwollenaren geïnformeerd en betrokken worden bij eventuele noodopvang. De vragen die gesteld zijn lees je hier.Zw