maandag 20 september 2021

Maiden speech Olivier van Bekkum: Actie nodig voor vernieuwing van de lokale democratie

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van maandagavond 20 september hield Olivier van Bekkum zijn maiden speech over onze lokale democratie. D66 wil dat de gemeente nadenkt over nieuwe manieren waarop we deze mensen kunnen bereiken en betrekken bij de lokale besluitvorming. Een grote groep inwoners voelt zich namelijk niet uitgenodigd om mee te praten over ontwikkelingen in de stad.

Het onderzoeksrapport ‘Lage drempels, hoge dijken’ dat is opgesteld onder leiding van Johan Remkes bevestigt het beeld dat er een groeiende groep Nederlanders is die steeds verder van onze democratie komt te staan. Er zijn mensen die vertrouwen in onze democratie verliezen, zeggen dat ‘het systeem’ niet werkt. “Ik heb helaas vaker dit soort opmerkingen gehoord, ook in Zwolle. We kunnen er niet om heen dat er mensen zijn, jong en oud, die ver van de politiek staan. Zij denken dat het weinig nut heeft om van zich te laten horen” aldus Olivier.

D66 wil daarom verder experimenteren met nieuwe vormen van democratie, ondanks dat inwoners ook nu al middelen hebben om van zich te laten horen.  ‘Je kan alle informatie die je nodig hebt opvragen. En ja, raadsleden zijn net mensen, die kun je gewoon bellen, appen, mailen en aanspreken. Maar in een tijd waarin we digitaal altijd, iedereen dichtbij hebben en je online overal je mening kan delen, moeten we meer kunnen doen om onze lokale democratie te versterken’ zegt Olivier.

Het experimenteren met democratische vernieuwingen gebeurt al op verschillende plekken in het land. Er zijn mooie voorbeelden uit Amsterdam, Amersfoort en Groningen. Het geeft aan dat de democratische vernieuwing dichterbij en gemakkelijker is dan gedacht. Wat D66 betreft hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar is het vooral van belang dat we ervoor kiezen om aan de slag te gaan. Wie online en in de krant het nieuws volgt, weet dat hier behoefte aan is en dat Zwollenaren willen meepraten. D66 wil dat er nu dan ook een werkwijze komt waarmee Zwollenaren aan de slag kunnen. Inwoners moeten worden uitgenodigd om mee te denken over de stad, of een concreet plan in hun eigen straat of wijk, zodat ze kunnen ervaren dat hun stem vaker telt dan eens in de vier jaar.