Ruimtelijke kwaliteit en historisch besef

Zwolle heeft een historische binnenstad en een afwisselend en mooi buitengebied. Toch is er op veel plaatsen sprake van goedkope en lelijke bouw, slechte stedenbouwkundige kwaliteit, saaie monofunctionaliteit, verrommeling en ruimteverspilling. Veel Zwolse wijken en bedrijventerreinen hadden ook elders kunnen liggen. Ruimtelijke ontwikkelingen winnen aan kwaliteit als we aansluiten bij landschap, bodemopbouw, water, natuur en historische structuren en patronen. Met als prachtig resultaat een eigen Zwolse identiteit. Dit betekent overigens niet dat we nostalgisch of traditioneel willen bouwen. Historische structuren vormen vaak een inspiratiebron voor moderne vormgeving. Veel aandacht, zorg en geld voor goede architectuur en vormgeving betekent het wel. Ook dit is een onderwerp dat D66 niet met een sterke regulering wil afdwingen. Ruimtelijke kwaliteit kunnen we beter bereiken door het stimuleren van een levendig architectuurklimaat, educatie en voorlichting.