Studenten

Zwolle biedt dankzij het grote aanbod aan middelbaar en hoger beroepsonderwijs een groot potentieel aan ‘slimme doeners’ die van onmisbaar belang zijn voor het verder ontwikkelen van de economische toppositie van de regio Zwolle in Nederland en Europa. D66 wil deze studenten binden aan de stad en tegelijkertijd aantrekkelijk zijn voor getalenteerde nieuwkomers. Hiervoor zijn een dynamische arbeidsmarkt en een goed aanbod van geschikte woonruimte basisvoorwaarden. Ook willen mensen wonen in een levendige stad met een rijk aanbod van cultuur, horeca en goede bereikbaarheid.

D66 wil ruimte geven aan studenten om zelf te bepalen waar zij willen wonen. Het regulieren van de woningmarkt op grond van doelgroepenbeleid hoort hier niet bij. Wij zijn voor diversiteit en willen niet voorschrijven hoe mensen moeten wonen en waar. Daarom zijn wij voor het afschaffen van de 10% norm voor studenten. Ook vrije horecatijden en uitbreiding van de openstelling van winkels, bijvoorbeeld op zondag horen hier bij. Mensen bepalen immers zelf wanneer zij de stad in willen, en de ondernemer bepaalt zelf wanneer hij of zij open wil zijn. D66 gaat voor een bruisende stad waarin ruimte is om te leven en te ondernemen.